Werken van thuis uit heeft veel voordelen. Toch hoor ik vaak dat het een uitdaging is voor thuiswerkers om ‘de knop’ helemaal uit te zetten op vrije dagen (of wanneer je werkdag erop zit). Werk en privé gescheiden houden is niet zo gemakkelijk wanneer je bureau zich in je woning bevindt. Ontspannen is dan ook allesbehalve vanzelfsprekend. Met deze 3 tips lukt het misschien net iets makkelijker.
1. Baken je werkomgeving duidelijk af
Idealiter kan jij een kamer in huis uitsluitend inrichten als werkruimte. Wanneer je werkdag erop zit, hoef je dus enkel maar de deur dicht te doen en je te begeven naar elders in huis om zo ‘je werk’ op je (thuis-)kantoor te laten.
Nu, wat als je géén ruimte over hebt in je huis en je werkt aan de keukentafel of in de leefruimte? Zorg er dan voor dat al je werkgerelateerde spullen kunnen opgeruimd worden wanneer je werkdag erop zit. Berg je berg je laptop, mappen, documenten en schrijfgerief op en vorm je ruimte om tot een werkvrije zone. Uit het oog, uit het hart :-).
Brand een kaarsje, zet een leuk muziekje op en vorm je werkruimte terug om tot ontspanningsruimte.
2. Creëer een ritueel voor ná je werkdag
Er is een reden waarom we bijvoorbeeld een routine of ritueeltje inbouwen bij de bedtijd van onze kinderen (pyjama aan, tandjes poetsen, verhaaltje lezen,…). Het brein heeft een overgang nodig om van inspanningsmodus naar ontspanningsmodus om te schakelen. Bij steeds terugkerende rituelen weet je lichaam op den duur wat te doen en zal hij bij start van het ritueel van zelf in ontspanningsmodus treden.
Bij mensen die op locatie werken is de reistijd naar huis vaak het ritueel waar het brein de omschakeling doet van werk naar ontspanning. Bij thuiswerk is dat iets moeilijker. Daarom is het belangrijk om ook thuis op het einde van je werkdag een ritueel te gaan invoeren om de werkdag van je af te schudden. Je zou iets anders kunnen aantrekken, je kan gaan sporten of een warme douche nemen.
Maak je lichaam duidelijk dat het tijd is voor ontspanning en als je dit dagelijks doet, zal je lichaam snel door hebben wat te doen!
3. Spreek met jezelf af wanneer je werkdag erop zit (en hou je eraan)
Het is een utopie om te denken dat op het einde van je werkdag ook ál je werk gedaan is. Er zal altijd een taak zijn die je kan afwerken of een mail die je nog kan beantwoorden. Baken je voor jezelf niet duidelijk een werktijd af, dan is het voor je het weet 20u en ben je nog snel die mails aan het beantwoorden en nog even die taak aan het afwerken. Enkel en alleen door met jezelf een uur af te spreken waarop je werkdag eindigt, EN JE DAARAAN TE HOUDEN, zal je een leuke work-life balans kunnen creëren.