Succesfactoren

Bouw een netwerk om je heen

Omring je met de juiste mensen.  We kunnen niet alles alleen.  Dankzij de kennis en ervaringen van anderen wordt jij geïnspireerd, doe je nieuwe kennis op, krijg je hulp, kan je advies inwinnen, een mentale boost krijgen tot zelfs potentiële leads ontvangen.

Dit is de kracht van een goed netwerk. 

Het is trouwens niet alleen belangrijk voor je eigen bedrijf bv. om potentiële klanten te vinden, maar dit kan ook belangrijk zijn in je assistentie naar je klanten toe.  Als zij op zoek zijn naar een bepaalde dienst, kan jij snel anticiperen wanneer je iemand in je netwerk hebt met deze specialisatie. 

Wees efficiënt: zet processen op

Een bedrijfsproces is een reeks handelingen en methodes die binnen een bedrijf gelden om tot een bepaald resultaat te komen.  Heel wat van de handelingen of taken die je doet, zijn steeds terugkerend.    Daarom is het efficiënt om deze in een proces te gieten.  Zo weet je telkens wat er moet gebeuren, worden er geen stappen over het hoofd gezien en verloopt alles sneller en efficiënter.

Ook dit is iets wat je niet alleen in je eigen VA-onderneming kan realiseren, maar waarin je je klant kan helpen om zijn bedrijfsprocessen te integreren of te verbeteren.

LT-visie met KT-doelstellingen

Bepaal je doel die je wenst te bereiken op termijn.  Deze visie bereik je door tussentijdse doelstellingen in te bouwen en deze stelselmatig te behalen.

Bijvoorbeeld : binnen 6 maanden wil ik 500 nieuwe volgers op mijn sociale media-kanaal.  In dat geval moet ik elke maand +/- 85 nieuwe contacten binnenhalen.

Maak je doelstelling visueel door deze op te schrijven en neem deze geregeld terug bij de hand. 

Gebruik tools

Dankzij het gebruik van de juiste tools kan je heel wat activiteiten optimaliseren en professioneel aanpakken.

Ga voor kwaliteit

Ga niet voor half werk.  Je bent als VA ambassadrice van je diensten.  Het is dus van belang dat je je toegewezen taken ter harte neemt met toewijding en vakmanschap.  Je prestaties weerspiegelen de kwaliteit van je dienstverlening.

Neem verantwoordelijkheid

Je bent nu ondernemer waar anderen op rekenen.  Neem jezelf en je onderneming aldus serieus. 

Bepaal je eigen planning

Zorg voor jezelf en voor je eigen (werk)planning.  Om een gunstige balans tussen je werk en je privéleven te behouden, is het belangrijk om je eigen “spelregels” te bepalen.   Ook doordat je als VA werkzaam bent voor meerdere klanten, zijn er verwachtingen vanuit verschillende hoeken en op verschillende momenten.  Het is daarom van belang dicht bij jezelf te blijven in wat jij wil en hoe jij het wil.

Positieve communicatie

Positieve communicatie wijst op emotionele intelligentie en brengt relaties en werksuccessen in een positieve spiraal.  Goed samenwerken met je klanten leidt tot meer productiviteit, positieve resultaten en meer successen. Je voelt je betrokken bij je werk en je bent gemotiveerd.  Dit komt mede door goede communicatie. Slechte communicatie zorgt juist voor het tegenovergestelde, nl. minder werkplezier en geen motivatie. Slechte communicatie moet je daarom voorkomen.  Hoe? Eenvoudig eigenlijk: door open en concreet te communiceren en naar elkaar te luisteren.

Ook het geven en ontvangen complimenten heeft een positieve invloed.  Het zorgt voor bevestiging, erkenning en een mentale boost.

Zekerheden inbouwen

Bij ondernemen heb je vaak te maken met onzekerheden.  Daarom is het belangrijk om zekerheid in te bouwen omtrent o.a. inkomen.

Door inzicht te hebben in je kosten en daarnaast in je nodige inkomsten, kan je een duidelijke strategie bepalen van wat je daadwerkelijk nodig hebt, wat je wil, hoeveel te doen of te verkopen, enz.   

Dus :  

  • Bepaal op voorhand welk inkomen je nodig hebt
  • Bepaal op welke momenten je gaat werken
  • Bepaal wat dit alles zal opbrengen

Omdat elke ondernemer graag financiële zekerheid heeft, is dit is de reden waarom ad hoc werk minder interessant is.  Bij ad hoc werk :

  • Weet je niet op voorhand wanneer iemand beroep op je zal doen
  • Het haalt je planning overhoop
  • Geen vaste inkomstenstroom
  • Onzekere factor ten opzichte van je vaste kosten
  • Je zal continu moeten werken aan leadgeneratie

Daarom is het belangrijk :

  • Zorg dat je de beste waarde levert
  • Investeer in kennis en ervaring zodat je veel te bieden hebt
  • Zorg dat je hiervoor goed betaald wordt

Verander je mindset

Via een goede mindset denk je in opportuniteiten, leer je van fouten, investeer je in jezelf, lever je betere resultaten en realiseer je je doelstellingen. 

Mogelijks verander je van werknemer naar zelfstandige.  Je gaat aldus van afhankelijke naar een onafhankelijke positie.  Ook dit vergt een sterke geest en een andere ingesteldheid.

Wees expert in je vak

Elke Virtuele Assistente (VA) is expert in haar eigen vakgebied.  Je kiest als vakspecialist je dienstverlening in een bepaalde branche en richt je hiermee tot een selectieve doelgroep.

Maak je aanbod concreet

Wanneer je aanbod concreet is, is het overzichtelijk en duidelijk voor je opdrachtgever voor welke dienst hij bij jou terecht kan of bij welke vraagstelling hij bij jou terecht kan.

Last but not least : Doe wat je graag doet!

Doe vooral wat je graag doet en waar je energie van krijgt!